ankibromert.blogg.se

Läkarbesöket på Återkopplingen

Publicerad 2015-06-05 16:29:00 i Allmänt, Olycka, blod,

In kommer en snygg, vältränad tjej med långt blont hår.  Jag brukar säga att jag aldrig brukar vara fördomsfull men under den här tiden efter sjukhuset så har jag upptäckt en del av mig. Jag tror inte läkare kan vara unga, snygga tjejer. Jag blir lika förvånad varje gång.
 Den här läkaren var ansvarig över det vårdlag som tog hand om mig när hellikoptern kom in. De var 14 st som mötte mig på hellikopterplattan. Det stog i läkarrapporten att jag var helt klar men hade mycket svårt och andas och klagade på smärtor på höger sida. De sövde ner mig och de genomlyste kroppen och de kunde konstatera att jag hade bäckenfraktur, lungorna var ihoptryckta, revben brutna och urinblåsan krossad.
Enligt operationsrapporten från första operationen så gick det bra första 2h sedan gick trycket ner och jag började blöda även från benmärgen. Det är mycket svårt att stoppa men man bränner hela tiden kärlen för att försöka stoppa. Till slut så stog det "patient helt tömd på blod" och då brukar det vara kört. Men de kämpade och kämpande för att fixa det. Hela tiden gick den läkare som var ansvarig för mig ut och pratade med Sverker, barnen och min syster. De informerade och berättade hela tiden hur det gick. Efter fått 7l blod i olika former så stabiliserade jag mig och kom tillbaka. De packade mig ordentligt full med trasor för minska på blodet och "stansade" igen mig. Det är som klämmor som gör att du snabbt kan öppna igen om det skulle behövas.
 
Jag kom till avdelningen där jag fick fortsätta vara nersövd. Dag två öppnade de upp igen och tog bort trasorna och blödningen hade avstannat. De lagade min urinblåsa, satte stöd för bäcken och jag gick fortfarande vara sövd och ha min andningshjälp. Sedan forsatte små operationer, 5 st sammanlagt innan dagen de skulle fixa mitt bäcken. Dag 4. Då var jag vaken under en kort period.
Picture for representational purpose only.
Jag kommer ihåg att den läkare jag träffar varannan månad var hos mig. De hade rullat upp mig på operation och skulle presentera sig. Jag vågade inte titta. De sa att det inte var farligt och skrattade åt mig. De lät så hjärtliga när det småpratade med mig och de runt omkring och skratttet gjorde mig trygg. De sa att jag inte behövde titta och alla sa sina namn. Sedan var det godnatt och de lagade mitt bäcken. Blygbenet är helt i titan, gick inte alls att laga. 6 skruvar på olika ställen och plattan i ryggen. Allt gick som en dans och nu står jag här på mitt bäcken och kan träna och bli stark igen.
 
Tänk vilken läkarvård jag fick, vi kan tacka gudarna att den ena hellkoptern inte var i luften eftersom det var sådana köer den dagen så hade det tagit evigheter för ambulansen att komma in. Att KS har en av de duktigaste på bäcken som tog hjälp av ett gäng i USA för att lösa mina skador. De pengarna håller de på att förlora vilket gör att de snart inte kan upprätthålla den expertisen.
Jag vill också slå ett slag för blodgivning. Jag har RH- som är en ovanlig blodgrupp. Jag kan ge till de flesta men bara ta emot från sådana som har samma blodgrupp. Tur att de hade så mycket blod inne så jag fick alla mina påsar.
 
Jag har ca 400-600 läsare av denna blogg. Om 300 gav blod den närmsta månaden så fick vi ut 150 liter blod att hjälpa någon som kanske hamnat i en liknande situation som jag. Hjälp mig med detta mål, det kan vara du nästa gång eller någon du älskar som behöver det!
 
Trevlig helg nu!
 
kram
 

Kommentarer

Postat av: Titti Fältström

Publicerad 2015-06-06 07:03:55

Vill så gärna kunna lämna blod och har varit till blodgivarcentralen två gånger, men icke! Har alldeles för lågt blodtryck kombinerat med att vikten är lite för låg så jag skulle inte klara en tömning säger dom! Tråkigt när man vill hjälpa!

Svar: ❤️Som sagt, du behöver ditt blod själv❤️
Anki Bromert

Postat av: Berit Falk Lundberg

Publicerad 2015-06-06 09:35:57

Fantastiskt Anki!
Det är underbart att allt gick så bra trots allt det svåra! Jag vet lite om det dina anhöriga gått igenom, då vår ena son blev påkörd av en lastbil i Thailand i januari.

Du skriver så otroligt bra och jag får tårar i ögonen av tacksamhet över att det finns så duktiga läkare och annan sjukvårdspersonal världen över som räddar liv, stöttar och finns där när vi själva eller våra nära och kära råkar illa ut.

Kämpa vidare och jag hejjar på dig. Tack för att du delar med dig och sprider styrka och hopp.
Kram Beran (vän m Mia HT)

Svar: Hejsan! Jättekul att träffa er idag och skönt att det gått så bra med soben❤️
Anki Bromert

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anki Bromert

Samtalsterapeut, Hälsocoach, Mindfulness

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela