ankibromert.blogg.se

Att välja sitt beteende

Publicerad 2020-03-16 13:22:00 i Allmänt,

 

Måndag förmiddag. Regn och blåst men vad gör väl det efter en lördag med strålande sol och värme.

 

 

 I fredags var jag gäst i Poden Attraktionslagen 2.0 med Lili Öst. Vilken fantastisk kvinna Lili är, hon ger så mycket energi och strålar kärlek. Något som vi alla behöver, inte bara i dessa tider.

I Poden talade vi bla om vikten av att ta hand om sig själv. Att göra det som är bra för dig när offerkoftan känns för tung och luktar surt! Det händer mycket i världen som vi inte kan påverka. Virus som sätter stopp för det som vi annars tycker är självklart. Andra saker jag talar om är psykisktrauma som skilsmässa, bli av med jobbet, lämnad, sviken, penningproblem, sjukdomar, olyckor mm. I dom här situationerna kan vi bara stärka upp oss i det mentala, kosten, träning och sömnen. Dessa 4 delar äger vi och kan påverka.

 

Idag vill jag tala om mentala.

Jag har en triangel som jag delar med mig om i både föreläsningar och utbildningen ”Det egna självledarskapet”.

 Snygg skärmdump:)

Ett exempel. Jag vaknar upp på morgonen och sätter på nyheterna. Där är det fler fall av Coronaviruset, sjukhus överfulla, varsel, världsekonomin mm.

Tankar: vad ska hända med världen, ska jag bli sjuk, hur ska det gå för min arbetsplats, hur ska det gå för mina vänner.

Känslorna: orolig, rädd, ledsen, uppgiven mm.

Beteende: det lättaste är att välja det beteende som är bäst för mig just nu. Det är även det som är lättast att ändra av dessa tre.

 

Två val

1

Jag ligger kvar lite längre, går upp och tar en onyttig macka, dricker extra mycket kaffe, blir extra upprörd eftersom koffeinet ger en extra kick och sedan går irriterat iväg till jobbet. Tyvärr i detta ”modet” innebär det oftast att jag kommer in på jobbet och hittar något att bli extra irriterad på. Ex kaffet inte på. Jag suckar högt, ger vassa pikar och skramlar lite extra med kaffetermosen.

2

Jag gör en meditation/fokusövning.

Jag har mina tankar men jag är inte mina tankar. Jag har mina känslor men jag är inte mina känslor. Detta är en övning bara för att du inte ska sköljas över och ”gegga” ner dig i dina tankar och känslor utan att du väljer vilken känsla och tanke du ska vara i.

Tänk att du har skrivet ditt problem i handflatan, lägg handflatan för dina ögon. Ditt problem är så stort så det täcker allt du ser. Och dessutom ser du inga andra möjligheter. Sträck ut handen och titta på ”problemet” på håll. Genast ser det mindre ut och du ser möjligheterna runtomkring.

Nu har du mentalt sagt ok att du har dessa kristankar och att känslorna är starka men du bestämmer dig inte för att styras av dom.

Du åker till jobbet går in och ser att kaffet inte är på. Du väljer att tänka att det skulle vara kul om någon annan kunde fixa kaffet men i nuläget har ingen gjort det. Acceptans! Sätter på kaffet och går in och säger god morgon mina kära kollegor, kaffet är snart klart.

Du äger dina känslor, tankar och framförallt du väljer ditt beteende. Stort grattis till det!

Nu grävs det för fullt utanför fönstret för att bereda marken till mitt nya hönshus!

Trevlig måndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anki Bromert

Samtalsterapeut, Hälsocoach, Mindfulness

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela