ankibromert.blogg.se

Unna dig själv antioxidanter

Publicerad 2020-03-18 20:53:53 i Allmänt,

Undrar om det är sant att kognitiva förmågan går ner med åldern eller om jag slagit i huvudet för många gånger? Tanken på hur många gånger jag måste läsa samma latiska ord innan jag ens börjar känna igen ordet.

Just nu läser jag Basmedicin inför en kommande Mediyoga utbildning. Läser om vikten att äta rätt för att boosta immunförsvaret. Tänker på det som jag skrev om i förra inlägget, att det enda vi kan påverka är kosten, träningen och det mentala.

Vi människor har en förmåga att när vi är deppiga eller känner oss hängiga vill vi gärna stoppa i oss det som inte är bra. Det som inte får oss mer friska eller ger oss bättre hälsa mentalt och kroppsligt.

Min dagliga favorit är GoldenMilk, nästan som godisdryck.

Jag har ett recept som är dricker varje dag och ett som man kan ha lite mer ”festligt”. Du kan tom ha det som efterrätt. 

 

Dagliga varianten 2 stora dricksglas

5 dl mandelmjölk (osockrad)  eller valfri mjälkdryck
1 msk gurkmejapulver

1 tsk rå cacao
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 krm vanilj
1 tsk svartpeppar

1 msk kokosolja
1 msk honung

Till efterrätt: Vispa kokosgrädde hårt. Vispa ner kryddorna. Du kan frysa det lätt så kan du äta det som glass. Bra om någon har ont i halsen och behöver något nyttigt och lindrande för halsen.

Smootie idag bestod av rått ägg, gurkmeja, kardemumma, mkt grönkål blandas med mandeldryck. Gott, nyttigt och mättande.

Även här kan vi använda Beteendetriangeln.

Vi kan känna oss deppiga och ha tankar som inte gynnar oss men vårt beteende kan vara att vi ger oss chansen att må bättre.

Trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anki Bromert

Samtalsterapeut, Hälsocoach, Mindfulness

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela